1. Sully, příběh šikovného pilota Chesleyho Sullenbergera režíroval Clint Eastwood. A na plátna (nikoliv obrazovky!!) dědula Clint uvedl příjemně střízlivé a svou devadesátiminutou délkou krásně únosné vyprávění o unikátním řízeném přistání na řece Hudson, poté co po srážce se ptáky komerčnímu letadlu přestaly fungovat oba motory. spoiler: incident přežilo všech 155 osob na palubě.
2. Hlavní roli dostal kdo jiný než Tom Hanks. Koneckonců opravdu - kdo jiný by mohl hrát hrdinného klidného mile působícího a pod tlakem stále cool šedesátníka, než Tom Hanks, žeano. Ono to sice už může působit jako děsně obehrané téma, ale když on Hanks má tu svojí auru "oblíbitelnosti" prostě tak silnou, že díky ní pořád prodává lístky. Jen 10 z jeho přes 45 filmů utržilo pod 100 mega dolarů a to většinou minifilmečky jako Tykwerův Hologram For The King nebo Money Pit a jemu podobné snímky z osmdesátých let. A to je statistika, která už o něčem vypovídá.
3. Já osobně dokonce věřím tomu, že když by se na lodi, letadle, poloprázdném ostrově, nebo třeba jen v kině, či tramvaji udála nějaká krizová situace, a účastníkem by mimo jiné lidi byl i Tom Hanks, že by byl okamžitě zvolen vůdcem. A většinová společnost (možná trotlů, ale holt takový je dav) by očekávala, že je nebezpečí promptně zbaví. Racionálně by si asi uvědomovala, že to je hloupý předpoklad, ale pudově po těch nejméně dvou dekádách Andrew Beckettů, Trosečníků, Robertů Langdonů, jimu Lovellů, Forrestů Gumpů a kapitánů Millerů a Phillipsů* by byla brainwashovaná do pocitu že Tom Hanks to tam spasí.
4. Na filmu Sully je pěkné to, že se až na malé detaily drží reality. V čem se odchýlil je trochu víc negativní vylíčení posudkové komise, co po přistání Sullyho a jeho co-pilota Jeffa Skilese (kterého hraje Harvey Dent Aaron Eckhart) vyšetřuje. A svým postojem, zřejmě pro zvýšení dramatického napětí, působí spíše jako trio prokurátorů, než vyšetřovalů. Po přečtení scénáře sám Sully navrhl, aby se v něm nepoužívala skutečná jména těch, kteří tu nehodu vyšetřovali, právě proto, že scénář Toda Komarnickiho je líčí trochu jako vyložené záporáky.
Skylar vypadá že má zas nějaký výhrady, mrcha! |
6. Jako člověk co tu žije si neodpustím odkázat na pocit, se kterým mnoho (nejen) New Yorčanů dodnes vyrovnává. Obrysy letadla letícího proklatě nízko nad zemí/mrakodrapem, a hrůzu, kterou i v současné době takový výjev nahání. Když se procházám ulicema Manhattanu, často si uvědomuju, že to co celou tu žářijovou tragédii roku 2001 ještě umocňovalo byl fakt, že díky pravoúhlému uspořádání Manhattanu na to bylo z dálky vidět. Že když člověk stál třeba u Carnegie Hall na 57th a 7th a kouknul dolu směrem k Battery Park, tak viděl do dáli nějakejch 7 km před sebe, a toho 11.9. moh pozorovat oblak mraku jak se k němu po sedmé avenue valí. Proto, když v Sullym Eastwood párkrát kamerou švenkne na pohledy lidí co sedí v kanceláři na Manhattanu a za okny vidí z nebe se kamsi řítící letadlo, nepůsobí ta hrůza v jejich očích (aspon pro mne) kýčově, ale mocně. Stejně jako celý ten příběh.
brace for impact, bitches |
7. Film prostříhává mezi tím, jak k nehodě v lednu 2009 došlo, a tím, jak to Sully následně vysvětluje vyšetřovatelům a posudkové komisi, a obhajuje svoje rozhodnutí posadit letoun na řeku, místo na nedaleké letiště. V pauzách mezi záběry lidí panikařících v letadle nebo ve vodě sou vyloženě komorní momenty, kdy si Sully v noci přehrává v hlavě znova co se dělo, nebo se svým co-pillotem Jeffem běhají po zimním Manhattanu. Nenudí ale ani jedna ta linka, zejména proto, že Clint na žádné z nich nestráví příliš dlouho času a Sullyho nenechá spadnout ani do sebelítosti ani patetickému po zádech plácání. Film: 8 jeden bod jde dolu za to že si neodpustili a museli z někoho udělat záporáka, jakoby divák nezvládl drama čiste jen z těch okolností a druhý za to, že neukázali dostatečně tu zvířecí stránku lidské povahy při evakuaci (spoiler: dle vyjádření některých pasažérů si lidé - zcela pochopitelně- lezli téměř po hlavách a přelejzali sedadla směrem k východům) Žánr: 8, čiste protože na dněšní katastrofická dramata to má málo krve, průserů, smrti, explozí a vyhrocených emocí. Koukatelnost: 10. Bavila mě každá sekunda.
he is tom-hudson-fucking-hanks! |
8. Co se mi na filmu nelíbilo? Je toho jen maličko. Že zkrátili čas potřeba na vyšetřování (z reálných 15 měsíců na pár dnů) a příběhově udělali z vyšetřovatelů trochu jednorozměrné zlouny. Fakt že vyšetřovatelé byli taky i trochu hloupí big spoiler: protože skutečně původně nezohlednili čas na lidskou reakci) se ale nedá vyčítat filmu, taková byla údajně realita. Některým divákům se určitě nebudou líbit "americké" záběry na konci filmu, zdůrazňující sílu týmové práce, a semknutosti lictva, ale z pohledu odsud taková ta Amerika skutečně je. Není to jen pozlátko pro film.
9. Co se mi na filmu líbilo? Kamera. Střízlivé vyprávění. Tom Hanks. Nojono. Kdyby Tom Hanks hrál Satana, a Bůh seděl v kině, věřím, že by mu na konci taky zatleskal. Tom to v sobě prostě má, že dokáže tu roli udělat uvěřitelně lidskou skoro za jakékoliv okolnosti. Hodně moc se mi líbily záběry z posledních vtěřin před Hudsonem, kdy vůbec poprvé si uvědomuju že by v kině zazněly emegency slogany od letušek: (head down, stay down) i fakt že tohle Sully skutečně pasažérům řekl: "brace for impact". Dík, kámo. A co dál?
tak si eště zdřímněte, do nárazu zbývají 2 minuty |
partička uplně normálních chlapíků |
PS: podoba herců s reálnými postavami které hráli je fakt povedena. Viz srovnání zde.